Maart 2014. Het jaar 2014 gaat de geschiedenis in als het jaar dat in Nederland hopscheuten op de menukaart van restaurants verschenen. Bierevents is trots: de hopscheuten komen van het hopveldje van Bierevents, en zijn ambachtelijk en handmatig geoogst.
Hopscheuten van de koude grond zijn bij uitstek een seizoensproduct. Hopplanten hebben in de winter een rustperiode, en als ze gaan groeien vormen ze hopscheuten, de nieuwe ranken. Deze hopscheuten groeien zo snel dat de oogstperiode ongeveer 2 weken bedraagt. Na die periode worden de scheuten rankjes die blaadjes vormen en zijn niet meer eetbaar.
Hopscheuten als supplement
Eet&Bierlokaal De Molen in Bodegraven was de eerste afnemer van de hopscheuten en had de primeur de hopscheuten op de kaart te zetten. Chef Peter Paul Stil was meteen enthousiast: “Koken met Hollandse hopscheuten is exclusief, nieuw en uniek, dus dat doe ik graag!”. Hij bood de hopscheuten aan als supplement, zoals dat in België ook gebruikelijk is bij de beste bierrestaurants.
Ook het pop-up restaurant Culinair Draait door uit Zwolle (van Feest en Culinair) verraste de deelnemers van haar diner in een museum door hopscheuten in haar menu te verwerken. Tenslotte werden de laatste hopscheuten bereid door ’t Pestengsthuys,een geronommeerd restaurant in Zwolle.
In maart 2015 volgende hopscheutenoogst
Alle hopscheuten die nu nog opkomen, wordt rust gegund. De sterkste ranken worden geselecteerd om door te groeien. En in september 2014 dragen de ranken hopbellen en wordt de hop geoogst. Na de hopoogst worden alle ranken afgeknipt en het hopveld blijft de hele winter kaal. In het voorjaar is het wachten op de eerste uitlopers. Die worden verwacht in maart 2015, waarmee de volgende hopscheutenoogst zich aanmeldt.